A MÉZ AZ EMBERI TÁPLÁLKOZÁSBAN

· A méz a szervezet energiaforgalmában
· A méz sorsa a szervezetben: a fő alkotórészek biokémiai átalakulási folyamatai
· A mézfogyasztás és a méz alkotórészeinek biológiai hatásai
· Az ásványi anyagok szerepe az emberi szervezetben
· A méz ásványi anyagai és a hatásaik
· Az egyéb kis részarányú méz-alkotórészek és a hatásaik; a méz lehetséges alkalmazási területei

A méz ásványi anyagai és a hatásaik

A mézben található ásványi alkotórészek aránya viszonylag alacsony (0,17 %), a mért szélső határok 0,02 és 1,00 %. A sötét színű és édesharmat típusú mézfajták ásványi alkotókban gazdagabbak: White vizsgálatai szerint a virágmézek ásványianyag-tartalma 0,15, az édesharmatmézeké 0,96 % volt. Az ásványianyag-tartalomra a talaj összetétele is befolyással van. Magyarországon általában a világos színű, ásványi alkotókban viszonylag szerény méztípusok dominálnak. A mézben legnagyobb mennyiségben a kálium van jelen; ezt követik mind kisebb mennyiségben a kén, a klór, a kalcium, a foszfor, a szilícium-dioxid, a magnézium, a nátrium, a vas, a mangán és a réz. Általánosságban megállapítható az, hogy a napi szükséglethez képest a méz ásványianyag-tartalma nem túl magas.

Mégis, a mézfogyasztás előnyösen egészíti ki a napi táplálékban felvett ásványisó-tartalmat. A kúraszerű - részben más értékes élelmiszerekkel kombinált - mézfogyasztás hatásait, főként a század első felében nagyszámú klinikai vizsgálattal kutatták. A vastartalom szerepéről pl. megállapították azt, hogy a sötét mézfajtákkal kúraszerűen táplált vérszegény gyermekek hemoglobinszintje kifejezettebben nőtt, mint a világos színű mézféléket is fogyasztóké. A tej-méz kúra - feltehetően a tej és a méz kalciumtartalmának köszönhetően - a mészháztartás zavarait is kedvezően befolyásolta. A kedvező klinikai tapasztalatokat a méz alacsony vastartalma azonban nem magyarázza kellően. Az azóta eltelt idő alatt az újabb biokémiai kutatások viszont fölfedték azt, hogy a mézben nagy mennyiségben található fruktóz más táplálékokból is elősegíti a vas felszívódását, előmozdítva ezáltal a hemoglobin fokozottabb képződését.

A mai magas életszínvonalnak és a fejlett, részben megelőző jellegű orvosi ellátásnak köszönhetően a szervezet a napi táplálékból vagy más módon hozzájut az alapvető ásványi anyagokhoz. A méz fogyasztása kismértékben mégis fokozza az ásványianyag-bevitelt, ami feltétlenül előnyös.

 
Főoldal
Tovább
Oldal tetejére